Česká literární bibliografie Czech Literary Bibliography

Otevřená věda

Projekt Akademie věd ČR s názvem Otevřená věda je určen talentovaným studentům středních škol. Obsahem je roční stáž probíhající na vědeckém pracovišti Akademie věd, kde se mohou studenti seznámit s chodem akademického pracoviště, naučí se pracovat s vybraným vědeckým problémem, způsobem jeho definování, analýzy a následného řešení. Naučí se pracovat s relevantní literaturou a prameny, včetně ověřování informací a tvorby objektivních závěrů.

Česká literární bibliografie je do programu zapojena od roku 2019, kdy zájemcům nabízí stáž při Biografickém archivu. Zájemci se během stáže seznámí s jeho chodem a organizací, prakticky si vyzkouší jednotlivé aktivity spojené s literárněvědnou biografistikou a dle domluvy realizují dílčí projekt zaměřený na praktický biografický výzkum dle vlastní volby.

Stáž není honorována.

2023 / 2022 / 2021 / 2020 / 2019

Otevřená věda – stáž 2023

Název

Autoři a autorky literatury pro děti a mládež od 19. do 21. století. Vizualizace prosopografických dat

České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?

Anotace

Situace české literatury se po roce 1989 zásadně změnila, padla ideologická omezení a rozšířilo se portfolio vydávané literatury. V posledních letech u nás vychází více než sedmnáct tisíc titulů ročně. Víme ale, kdo jsou lidé, kteří stojí za vznikem této literatury? Kdo jsou jednotliví autoři, editoři, redaktoři a nakladatelé? Víme, které jméno je pseudonym a kdo se za ním skrývá nebo komu patří která autorská šifra? Přijďte to zjistit. Pomáháme knihovníkům a bibliografům orientovat se ve spleti knižní produkce a přiřazovat jednotlivá díla jejich tvůrcům. Pomáháme lexikografům při tvorbě slovníků, ale i historikům v jejich bádání. 

V roce 2023 bude probíhat další prosopografický projekt oddělení. Zaměříme se na propojení bibliografie, biografistiky a kulturní antropologie s projektem: Autoři a autorky literatury pro děti a mládež od 19. do 21. století. Vizualizace prosopografických dat.

Lektorka

PhDr. Petra Večeřová, Ph.D. 

Stážistky

Barbora Mášová, studentka gymnázia

Lucie Havlíčková, studentka gymnázia

Natálie Bartoňová, studentka gymnázia


Otevřená věda – stáž 2022

Název

České spisovatelky 19. a první poloviny 20. století. Vizualizace prosopografických dat

České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?

Anotace

Situace české literatury se po roce 1989 zásadně změnila, padla ideologická omezení a rozšířilo se portfolio vydávané literatury. V posledních letech u nás vychází více než sedmnáct tisíc titulů ročně. Víme ale, kdo jsou lidé, kteří stojí za vznikem této literatury? Kdo jsou jednotliví autoři, editoři, redaktoři a nakladatelé? Víme, které jméno je pseudonym a kdo se za ním skrývá nebo komu patří která autorská šifra? Přijďte to zjistit. Pomáháme knihovníkům a bibliografům orientovat se ve spleti knižní produkce a přiřazovat jednotlivá díla jejich tvůrcům. Pomáháme lexikografům při tvorbě slovníků, ale i historikům v jejich bádání. 

V roce 2022 bude probíhat další prosopografický projekt oddělení. Zaměříme se na propojení bibliografie, biografistiky a kulturní antropologie s projektem: České spisovatelky 19. a první poloviny 20. století. Vizualizace prosopografických dat.

Závěrečná prezentace ze stáže 2022
Lektorka

PhDr. Petra Večeřová, Ph.D. 

Stážistky a jejich hodnocení stáže

Šárka Faicová, studentka gymnázia:

„Na stáž pod taktovkou paní Večeřové jsem se přihlásila již druhým rokem, protože mě práce v minulém roce neuvěřitelně bavila. Je to dokonalá kombinace mechanické a kreativní činnosti. Ačkoliv byla práce velmi časově náročná, celý proces excerpce i analýzy dat mě moc bavil. Zároveň mi neskutečně přirostl k srdci celý Ústav, jeho chodby s kartotékami a samozřejmě knihovna. Bude mi to celé chybět a velmi mě mrzí, že už mé středoškolské studium končí, jinak bych se přihlásila i na další ročník.“

Ivana Kleinerová, studentka:

„Literatura mě vždy zajímala a stáž na ÚČL pro mě byla velkou osobní výzvou. Seznámila jsem se s úplně novým stylem práce, s jakým se středoškolák běžně nesetká. Projekt byl časově velmi náročný, naučil mě však lepší organizaci práce i času. Jsem opravdu pyšná, jakou práci jsme i přes neočekávané komplikace odvedly. Spolupráce mě moc bavila a odnáším si z ní cenné zkušenosti. Děkuji, že jsem dostala možnost nahlédnout pod pokličku práci literární vědkyně.“

Nikola Zajícová, studentka gymnázia:

„Na stáži ÚČL upoutalo mou pozornost spojení mých dvou oblíbených oborů, historie a literatury. Něco, s čím jsem ale předtím měla malou možnost se setkat, byla mechanická práce s tabulkou. Ta mě donutila organizovat svou práci takovým způsobem, se kterým se obvykle žák mého věku nesetká. Práce se složitým úkolem takového kalibru a jeho dokončení pro mě tuto stáž udělaly jedním z nejvíce poučných projektů, kterých jsem se kdy zúčastnila. Na provedenou práci naší skupiny jsem velmi pyšná – myslím si, že tento projekt velmi efektivně ilustruje často opomíjené překrytí jednoduchých dat a skutečného života. Na první pohled se nezdá, že nám tabulka v excelu může něco říct o opravdovém životě autorek – pokud se ale člověk blíže podívá, ze suchých dat se stává živá ilustrace reality.“


Otevřená věda – stáž 2021

Název

Kde bydlely české literární osobnosti. Mapový adresář.

České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?

Anotace

Situace české literatury se po roce 1989 zásadně změnila, padla ideologická omezení a rozšířilo se portfolio vydávané literatury. V posledních letech u nás vychází více než sedmnáct tisíc titulů ročně. Víme ale, kdo jsou lidé, kteří stojí za vznikem této literatury? Kdo jsou jednotliví autoři, editoři, redaktoři a nakladatelé? Víme, které jméno je pseudonym a kdo se za ním skrývá nebo komu patří která autorská šifra? Přijďte to zjistit. Pomáháme knihovníkům a bibliografům orientovat se ve spleti knižní produkce a přiřazovat jednotlivá díla jejich tvůrcům. Pomáháme lexikografům při tvorbě slovníků, ale i historikům v jejich bádání. 

V roce 2021 pokračujeme dalším z prosopografických projektů oddělení a zaměřujeme se na propojení bibliografie, biografistiky a sociální geografie s projektem: Kde bydlely české literární osobnosti. Mapový adresář. 

Závěrečná prezentace ze stáže 2021
Lektorka

PhDr. Petra Večeřová, Ph.D.

Stážistky a jejich hodnocení stáže

Šárka Faicová, studentka Gymnázia Jaroslava Vrchlického Klatovy:

„Jedná se o jedinečnou zkušenost, která mé středoškolské studium velmi obohatila. Na gymnáziu se člověk spíš učí, ale díky stáži jsem měla možnost uvést své poznatky do praxe a vyzkoušet si opravdovou práci, která pro mě byla velice obohacující a zábavná. Když jsem se poprvé dozvěděla o Otevřené vědě, automaticky jsem si myslela, že se stáže musí týkat jen přírodních oborů, ale o to větší radost jsem měla, když jsem zjistila, že existuje i třetí vědní oblast, ve které jsem našla i svou milovanou literaturu. Naučila jsem se mnoho nového, poznala prostředí Ústavu pro českou literaturu a mám radost z každé hodiny, kterou jsem strávila prací na výzkumu.“

Johana Kochová, studentka Gymnázia Český Brod:

„Na naší stáži jsme se zabývaly excerpcí mapového adresáře z 30. let minulého století. Snažily jsme se zjistit adresy jednotlivých literárních osobností v aktuální podobě a poté je umístit na současnou mapu. Práce mě bavila a jsem ráda, že jsem dostala příležitost se stáže v Ústavu pro českou literaturu účastnit. Naučily jsme se pracovat s historickými mapovými zdroji a zjistily jsme, že součástí vědecké činnosti je ověřování všech informací v mnoha zdrojích. Je to aktivita, která vyžaduje spoustu času, důkladnost a pečlivost. Stáže ve vědeckých institucích mi přijdou jako skvělý nápad právě z toho důvodu, že se s výzkumným prostředím seznámí i středoškolští studenti.“

Viktorie Mužíková, studentka Gymnázia Jaroslava Heyrovského v Praze:

„Stáž mě jen ujistila v tom, že chci i nadále pokračovat ve studiu českého jazyka a literatury. Při procházení spisů známých i neznámých autorů se člověk dozví spoustu zajímavých faktů. Někomu možná může připadat, že vyhledávání starých adres není zábavné, avšak z vlastní zkušenosti můžu s klidem říct, že radost po rozluštění nějaké zapeklitosti nic nenahradí. Tato práce mě naučila trpělivosti, soustředění a navíc rozvinula schopnost řešit nezvyklé situace – alespoň co se bádání týče. Zanesla mě nejen do databází starých map, ale třeba i na internetovou aukci pohledů. Jsem ráda, že jsem měla příležitost vyzkoušet si pracovat pro vědeckou instituci.“


Otevřená věda – stáž 2020

Název

České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?

Anotace

Situace české literatury se po roce 1989 zásadně změnila, padla ideologická omezení a rozšířilo se portfolio vydávané literatury. V posledních letech u nás vychází více než sedmnáct tisíc titulů ročně. Víme ale, kdo jsou lidé, kteří stojí za vznikem této literatury? Kdo jsou jednotliví autoři, editoři, redaktoři a nakladatelé? Víme, které jméno je pseudonym a kdo se za ním skrývá nebo komu patří která autorská šifra? Přijďte to zjistit. Pomáháme knihovníkům a bibliografům orientovat se ve spleti knižní produkce a přiřazovat jednotlivá díla jejich tvůrcům. Pomáháme lexikografům při tvorbě slovníků, ale i historikům v jejich bádání. 

V roce 2020 se zaměřujeme na pilotní projekt tvorby prosopografické databáze cca 1000 autorů publikujících v letech 1945–2000. 

Lektorka

PhDr. Petra Večeřová, Ph.D.

Stážistky
  • Anna Černá, studentka gymnázia
  • Pavlína Lenghartová, studentka gymnázia

Otevřená věda – stáž 2019

Název

České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?

Anotace

Situace české literatury se po roce 1989 zásadně změnila, padla ideologická omezení a rozšířilo se portfolio vydávané literatury. V posledních letech u nás vychází více než sedmnáct tisíc titulů ročně. Víme ale kdo jsou lidé, kteří stojí za vznikem této literatury? Kdo jsou jednotliví autoři, editoři, redaktoři a nakladatelé? Víme které jméno je pseudonym a kdo se za ním skrývá nebo komu patří která autorská šifra? Přijďte to zjistit. Pomáháme knihovníkům a bibliografům orientovat se ve spleti knižní produkce a přiřazovat jednotlivá díla jejich tvůrcům. Pomáháme lexikografům při tvorbě slovníků, ale i historikům v jejich bádání. 

V roce 2019 se zaměřujeme na projekt autorů působících v oblasti samizdatu.

Lektorka

PhDr. Petra Večeřová, Ph.D.

Stážistky
  • Theresia Anna Hakenová, studentka gymnázia
  • Pavlína Lenghartová, studentka gymnázia
  • Eva Plačková, studentka gymnázia